Grouse Mountains, ma 1 okt.2012

1 oktober 2012 - Richmond, Canada

Dit is onze laatste dag! Niet te geloven hoe snel het toch gegaan is. We hebben de wekker om 8.15 gezet; klaarmaken voor het ontbijt en vòòr het ontbijt willen wij vast onze grote koffers in de auto zetten, dan hebben we bij het uitchecken alleen nog de handbagage. Ruim op tijd klaar om om 10.00 uur met de shuttlebus mee te gaan naar Downtown. Hier gaan we vertrekken vanaf Waterfront, waar de trip naar Grouse Mountains begint. We moeten weer met een Ferrymee , seabus, heet het deze keer,een beetje futuristisch uitziend vaartuig. Binnen 10 minuten zijn we aan de overkant in North Vancouver. Bus 236 staat al klaar voor het vervolg naar de G.M. Aangekomen bij Grouse M. Vertrekt de skyride ook binnen 10 minuten.dezekabelbaan brengt ons op 1800 mtr hoogte. We zijn net aangekomen en er begint een soort van houthakkers act. Mannen die ongelooflijk snel en handig zijn met de kettingzaag, demonstreren hoe snel ze in een boom kunnen klimmen voor hun werk in het bos. Dit alles doen ze op een ludieke wijze en we lachen ons slap! We vervolgen onze wandeling en dan, als slagroom op het toetje, als de kersen op de taart, uitgerekend op onze laatste dag in Canada, daar zijn ze dan: 2 grizzly's! De zwarte beren boezemden al ontzag in, maar dìt slaat alles! Wàt een grote, grove, lompe oersterke beesten zijn dit! Eerlijkheidshalve: deze 2 zijn hier opgevangen en leven hier in beschermde omgeving, wèl in natuurlijke leefomgeving. Oh, wat zijn dit toch een prachtige dieren: die kop, die poten, die klauwen! Als je daar een haal mee krijgt! We zijn er niet bij weg te slaan! Afijn, na anderhalf uur gaan we weer terug met de skytram, de bus en de seabus naar Vancouver. We zijn weer teug bij het waterfront en lopen naar Canada Plaza, de grote cruiseterminal, altijd leuk! Er ligt toevallig eencruiseschip van de Holland Amerika Line, de Oostdam  uit Rotterdam.Imposant, nog groter dan de Titanic volgens mij. We drinken koffie en slenteren langzaam richting Granville, om daar de bus te pikken om ons naar het hotel te brengen. Het is weer dringen in de bus. Het hootepunt van de route vinden wij altijd de sociaal "mindere" buurt, zeg maar, publieke dames, stoned als een garnaal, alcoholisten, daklozen en ander, voor ons vreemdsoortig publiek. Daar lòòpt toch altijd wat rond! ' k zou hier ' s avonds niet graag rondlopen, overdag trouwens ok niet. Als we weer bij het hotel zijn, halen wij de auto uit de parkeergarage, stellen de gps in op het adres van het autoverhuurbedrijf en rijden er naar toe. We hadden er geen idee van hoelang het auto-inleveren in beslag zou nemen: we komen aanrijden, er staat zo'n reusachtige grote, zwarte man ons kenteken te scannen, er komt een bewijsje uit het apparaat wat hij aan ons geeft, en dat was het! Nog geen minuut dus. We kunnen de bagage op een trolly zetten en gaan inchecken. Eerst eten we nog een broodje met koffie bij de Subway. Daarna checken we in en gaan door de security. Nu wachten tot we kunnen boarden, dat is pas om 21.45. Om 22.45 lokale tijd vertrekken we , en om 17.10 Nl tijd, dinsdag, zijn we dan o. Schiphol. Als het goed is, en wij hebben er alle vertrouwen in, staat Bert ons op te wachten. Als jullie foto's willen kijken?  Van harte welkom hoor!

1. Geertje:
    3 oktober 2012