Om het Glacier NP heen, van St. Mary naar Windermere, zo 23/9.

23 september 2012 - Windermere, Canada

Heerlijk geslapen , geen geluiden van verkeer of trein, alleen het geruis van de rivier die naast het resort stroomt. Ontbeten, en om 10.00 u rijden we weg bij het resort. De ingang van Glacier  NP is ongev. 500 mtr bij het resort vandaan. Wij komen aanrijden en willen een dagpas kopen, tot de Ranger ons vertelt dat de Logan Pass, die wij willen gaan rijden, slechts voor minder dan de helft open is! Shit! Dus geen going-to-the-sun-road! We kunnen dus niet via deze pas door het park heen om aan de westkant weer uit te komen! Hadden wij dàt geweten! Nou ja, we laten er onze dag niet door vergallen. Terug richting Browning, dan onder langs het park via de 2naar West Glacier en Whitefish, is vast ook een mooie route. De koeien kijken nog steeds niet uit; gaan juist oversteken als er een auto aankomt, ze lijken een beetje op onze Pebbles, die doet dat ook altijd, de sukkel. In East Glacier stoppen we voor koffie. Het vrouwtje wil graag weten waar wij vandaan komen? Zij is geboren in Brussel, op haar 7 e met haar ouders verhuisd  naar Los Angeles, is gaan studeren in Texas en heeft daar haar "guy" ontmoet, die toevallig "this place ownt" . Hoe kan het lopen? We rijden verder over de 2,en rijden door het Louis &Clarck  National Forest. Het is een prachtige rit. In Columbia Falls pauzeren wij even en eten een broodje bij de Subway. In het winkeltje ertegenover ontmoeten wij Julia. Ook zij wil weten waar wij vandaan komen:ze denkt Duitsland! Beetje jammer dit.Haar grootouders komen uit Sicilië, haar moeder komt uit Nl, maar ze weet niet goed hoe het heet. Ze droomt ervan om ooit naar Europa te gaan en te zien waar haar Roots liggen, maar tot op heden is het er niet van gekomen. We praten over de cultuurverschillen en zeggen haar dat ze beslist haar droom moet proberen uit te laten komen! ( hoe wijs!) we rijdendoor n komen door Whitefish, ook al zo'n leuke plaats. In Eureka gooien wij nog even de tank vol, want over 6 mile zijn we weer in Canada. Reuzebenieuwd hoe het nu zal gaan bij de douane. De officer vraagt wat wij hebben gedaan, of we nog alcohol, sigaretten of wapens hebben meegebracht  en wanneer we weer terugvliegen? Daarna mochten we doorrijden! We zijn weer terug in B.C. Via de 93/95 noord rijden we richting Radium Hot Springs.Daar willen we ergens overnachten. Gj heeft een leuke B&B uitgezocht in Windermere. Hiernaar toe rijdend komen we langs grote houtindustrieën, altijd erg indrukwekkend. Het B&B is een schot in de roos. Het ziet er allemaal schoon, fris, gezellig en mooi uit. We hebben de laatste vrije kamer ( er blijken er maar 3 te zijn.) na de registratie etc. Krijgen we allemaal informatie over wat wij beslist nog moeten doen. Er blijkt nog een Nl echtpaar uit Hendrik I.A.nhier te zijn en een echtpaar uit Calgarij. Als wij terugkomen van de lokale chinees, zit het ouder echtpaar in de"gezamenlijke"ruimte. Wij gaan hier ook zitten, zodat ik m'n verhaal kan schrijven, en Gj wil graag wat lezen. Wij krijgen er de kans niet toe. Ondertussen is ook het andere Nl. Echtpaar terug van eten, en zij komen er ook bij zitten. Ron, de gastheer van de B&B komt nog een plateau brengen met frenchcoffee! Afijn, het is heel gezellig, in onze huiskamer. Uiteraard zijn wij wéér de laatsten die het licht uit doen! O ja, toen wij begin van de avond richting lokale chinees liepen, liep er een deer, gewoon op straat! Toen wij dichterbij kwamen, liep ze heel sierlijk bij iemand de tuin in, zo van: sorry, ik hoor hier niet te lopen!  Morgenochtend om 8.30 worden wij aan het ontbijt verwacht.