Van Barkerville tot Clearwater (Wells' Gray Park) 10 & 11 sept.

11 september 2012 - Clearwater, Canada

Bij het ontbijt maakt de meneer uit India lekkere wafels voor ons. Heerlijk ontbeten en nadat wij getankt hebben rijden we nog vóór 9.30weg, richting Barkerville .Hier is dus rond 1850 de goudkoorts ontstaan. De weg ernaartoe heet dan ook: Goldrushtrail. Er steekt een prachtige vos de weg over! Weer geen camera bijdehand natuurlijk! Helaas begint het een beetje te regenen, en de temperatuur zakt gestaag:het is nu nog maar 2graden, het wordt zelfs één graad! Op de heuvels om ons heen ligt een laagje sneeuw!Zitten wij dan, met onze halve broeken aan! En dan, opeens, een beer met 3jongen aan de kant van de weg! Hoe is het mogelijk? Zo mooi, zo dichtbij! Mama steekt de weg over en één voor één huppelen de kleintjes erachteraan.Aan de overkant gekomen gaan ze gewoon verder met rommelen! Om 10.30 zijn wij in Barkerville. Hier woont dus niemand meer maar dit is echt een historisch stadje. Alles is teruggebracht zoals het was in de goldrush tijd. Iedereen loopt ook in kleding van die tijd en ze vertellen allemaal heel enthousiast over de bakkerij( nog in bedrijf trouwens;ze hebben er heerlijke cookies, taartjes, muffins, bagels èn koffie), de smederij, schoenmaker, exposities over de goudmijnen , afijn echt alles zoals het was. Bij de watermolen laten ze zien hoe het zand gezeefd werd, heel komisch, ze betrekken de toeschouwers  erbij en tenslotte bezochten we nog het theater , waar een revue werd opgevoerd  van één uur:zo'n pianist, 2tapdansers die meerdere instrumenten konden bespelen waaronder een neusfluit en er was een dame die ook tapdansen en zong. Al met al weer een mooie bezienswaardigheid. Er was ook een saloon, waar we koffiedronken, met een giga houtkachel, waar wij heel gezellig aan de praat kwamen met de dames die er werkten. Om14.30 wilden wij weer vertrekken toen wij een Zwitsers koppel tegen het lijf liepen die wij al 2x eerder waren tegengekomen: op de Ferry en bij Fishcreek, in Alaska. We spaken af, dat wij de volgende keer als we elkaar tegenkomen, iets gaan drinken. De weg naar Clearwater, via deCariboo highway, valt ons alleszins mee qua afstand. De radio ontvangst is trouwens overal bneden pijl, behalve de nieuwszender , maar als je het nieuws 4x hebt gehoord, dan weet je het wel. Ineens bedenk ik dat er op m'n IPad ook allemaal muziek staat ( met dank aan Freek!!). Handig als ik ben, sluit ik deze gewoon aan op de radio van de auto. Dat is stukken beter. Bij Clearwater aangekomen, blijkt de B&B die wij voor ogen hadden, vol te zitten. Niet moeilijk doen nu, dan de eerste de beste, redelijk uitziende overnachtingsgelegenheid; het is deWells' Gray Inn geworden, absoluut een schot in de roos. Er is ook een restaurant, dus dat is handig voor avondeten en ontbijt. Het eten is er heerlijk en na het eten surfen we voor een overnachtingsadres is Jasper, ons volgende doel. We selecteren er een aantal en gaan dan de recensies lezen die mensen hebben geschreven: we hebben ons rot gelachen, waar kunnen mensen toch enorm over emmeren! Het gaat helemaal nergens over! Afijn, we boeken iets en gaan dan lekker slapen, het is alwéér na middernacht.