Van Toply -Quesnel -tot Clearwater 9-10 sept.

11 september 2012 - Clearwater, Canada

We slapen uit tot 8.30en we gaan ontbijten bij het Grill&Steakhouse, waar wij gisteravond al wilden eten. Het is er gewoon hartstikke druk! Dat is toch een groot verschil met Nl, daar ontbijt je niet zo gauw buiten de deur (wij niet tenminste). Het etablissement is best geinig gedecoreerd, varkentjes is alle soorten en maten, wij denken wel zo'n 350stuks of zo. had jij leuk gevonden, Wiesje! We ontbijten er heerlijk en nemen een stuk home-made pie mee voor onderweg. Weer terug bij ons hotel, proberen we te skypen met onze mannen, maar helaas! We pakken onze spullen in de auto en rijden om 10.30 weg. Volgens de man van de grocery-store, zitten hier dus ook zwarte beren, want zij zien ze regelmatig in hun achtertuin. Ik zeg nèt tegen Gj: "ik zou wel een moose (eland)willen zien" of er steken 4!!reeën de weg over. Shit, het fototoestel ligt nog op de achterbank, dus helaas geen foto! We rijden door een typisch veeteelt gebied:echt supergrote ranches met van die typisch Amerikaanse/ canadese hekken eromheen, dit heeft ook wel iets. In Fort St. James bezoeken wij een in oorspronkelijke stijl gerestaureerde pelshandelarenpost. In de diverse huizen vertellen de dames in kleding uit die tijd hoe het er in die tijd aan toe ging en waar de diverse gebouwen voor dienden. Van te voren dacht ik:boeien, maar toch, als je een beetje de achtergrond hoort is het heel leuk. Weer blij dat wij dit gedaan hebben. Hierna zetten wij koers richting Barkerville, een historisch stadje uit de "goldrush"periode (rond 1850).via de normale weg geen enkel punt,ware het niet date wij een "binnendoorweggetje"op de kaart hadden gezien, een soort van alternatieve route.deze weg is onverhard en gaat echt dwars door de bossen. De eerste 75km geen probleem, we kunnen best doorrijden en zien zelfs tot 2x toe wéér een zwarte beer! Tot dat eréénen boom dwars over de weg ligt.Aangezien wij niet met onze eigen auto zijn, durven wij het niet aan om de boom aan de kant te drukken ('t iis wèl een 4x4auto).wij met z'n tweeën kunnen die stam nooit baas! Hè, waren de jongens er nu maar! Maar die zijn er niet, en de kettingzaag hebben we ook niet bij ons en met een schoffel begin je niet veel hier. Dan maar omkeren. Niet lang hiervoor waren wij voorbij een kruispunt gekomen, en hier weer aangekomen, zijn wij op goed geluk maar het rechterpad opgegaan ."zouden we wel goed gaan? De lady van de TomTom hield het ook voor gezien, dus we wisten het echt niet! Oh, een tegenligger! Deze aangehouden, en gevraagd waar we heen moesten. "Oeps, where are you going?" vroeg de jongen. Wij:to Barkerville! Hij: "never heard of" ! Kaart erbij gehaald en aangewezen. Gelukkig wist hij het toen:alsmaar rechtdoor, bij de verharde weg naar rechts, deze gaat weer over in onverhard, dan alsmaar rechtdoor tot een Tsplitsing en dan naar links.Maar, het was nog wel een heel eind! Het begon en beetje te miezeren en al te schemeren. Wel was er nog een hele mooie regenboog! Uiteindelijk, het was al 20.00 uur, waren wij dat klote-bos uit en kwamen weer op de verharde weg. We reden Quesnel binnen en zijn bij een cashual(?) Mr.M. Steakhouse gaan eten. Dit maakte weer veel goed. Toen nog een overnachting. We zijn gewoon naar de Travelodge gegaan. Superaardige mevrouw uit India gaf ons een supergrote kamer:er zat zelfs nog een suite aan! Nog even wat gedronken en toen was het al de hoogste tijd om te gaan slapen.

1. Gerard Verstappen:
    13 september 2012
    Hallo Ria en Gert Jan,
    ik zie wel dat jullie je prima vermaken. Pas je wel een beetje op voor die beren? dat zijn geen lievertjes!
    Hier loopt alles op rolletjes. De honden lopen hun rondjes en zijn heel tevreden. Op lange wandelingen zijn ze niet moe te krijgen!
    groet
    Gerard