Canmore, zondag 16 sept.

16 september 2012 - Canmore, Canada

Ondanks de passerende trein heerlijk geslapen en om. 9.00zitten wij aan het ontbijt. Peter, onze gastheer die uit Zwitserland komt, trekt het even niet meer, want iedereen komt tegelijk en nu moet hij voor alle gasten tegelijk pancakes met blueberrys maken. Het soort gasten wat hier zit, is geloof ik niet ons type gasten: ze praten, of eigenlijk fluisteren heel zachtjes, kijken allemaal met een uitgestreken gezicht, en niemand zegt iets als er een nieuwe gast binnenkomt! Dit werkt bij mij altijd een beetje op m'n lachspieren, en krijg de neiging om heel hard "poep" te roepen, maar dat begrijpen ze toch niet. Afijn, de pancakes laten even op zich wachten maar dan hèb je ook wat:wàt verrukkelijk zeg! En dan ook nog vers fruit toe, mmm. Na het ontbijt krijgen wij een andere kamer, want het rolgordijn in de badkamer is spontaan naar beneden gekomen! Nu kijk je zo vanaf straat de badkamer in, en dan wil niemand zien natuurlijk. Nu hebben we dan een andere "cozy" kamer, weer met een fire-place, wel iets ruimer, da's wel prettig.  Nu gaan we eerst Downtown . Canmore is de eerste grote plaats na Vancouver, dus dat is wel weer eens leuk. Leuk centrum. Uiteraard koffie gedronken en daarna naar het visitorscentre. De dame geeft ons leuke en nuttige informatie en raadt ons een route aan, die Gj zelf ook al had uitgestippeld, hij wist alleen niet of je overal met de auto mocht rijden, grappig toch? We gaan eerst de Grossi Lake Trail wandelen, even buiten Canmore. Een hele leuke wandeling, mooie waterval en we komen langs een aantal prachtige meertjes die zo'n mooie blauw-groene kleur hebben, echt schitterend! En helder water jongen! Langs de steile rotswanden wordt druk geklommen: een kereltje van net 6 gaat als een speer, net zo zeker met al z'n haken in de weer, leuk om te zien. Na de wandeling, waarbij  wij ondertussen ook nog gepicknickt hebben, beginnen we aan onze autoroute.Het eerste stuk gaat over onverharde weg; het stuift als een gek, deuren en dak blijven dicht! Na nog geen km zien wij 2vrouwtjes bighornsheeps, gossie wat schattig! Een heleboel km verder(we komen bijn geen tegenligger meer tegen, en ook achter ons rijdt niets meer)zien we hem ineens: de Moose! (eland). Hier hoopten wij nu zo op, en waarachtig! M'n fototoestel lijkt wel weer een mitrailleur! We kunnen hem wel tot op 3meter van dichtbij benaderen! Wat fascinerend! Dan ga ie door z'n knietjes om te drinken, gewoon een beetje modder lebberen, oh wat mooi! Wij krijgen er geen genoeg van. Nog helemaal onder de indruk en opgewonden van de moose, steekt er ineens vlak voor ons, een cougar (luipaardachtige) de weg over. Helaas geen foto van kunnen maken, want hij was al weer verdwenen in het bos. Jeetje! Mooi goudbruin van kleur, een beetje langer haar, dikke, volle staart. We rijden langzaam verder als er vanachter een auto ons tot stoppen vraagt: 2 dames vragen ons de weg: of deze weg uiteindelijk overgaa in verharde weg, en dan een eindje verder richting Calgary gaat? Ja hoor, jullie zitten goed, zei Gj alsof hij hier al jaren komt! Het bleek ook inderdaad zo te zijn. We rijden nu in het Peter Lougheed Provincial Park, en zijn bijna in Kananaska Village. Hier begint het "deer"tellen: we zien er in totaal 12, telkens met z'n tweetjes of met z'n drieën . Wat is dit een leuke route zeg, zò de moeite waard! O ja, voor we aan de wandeling begonnen, kwamen wij las het Nordic Centre Canmore, waar zich delen van de Olympische Spelen van 1988 hebben afgespeeld. Als wij weer terug zijn in Canmore, en we parkeren de auto bij het restaurant, zien we nog 2konijntjes, mooi licht beige, bijna wit. Dat is de konijnkleur van hier.Na een overheerlijk cesarsalade en een pizza gaan we nog een blizzard halen bij de D&Q. 3x raden wat dat is? Het is alweer na 22.00uur als we thuis komen. Moet nog alles schrijven vanvandaag,en Gj moet de route van morgen nog doen, o jee! Morgen willen wij naar Lake Louise. Ik lach me slap trouwens, want wij hebben hier een hemelbed, en Gj rammelt telkens aan die stangen bovenlangs. Dat maakt een geluid alsof er een stel gigantisch ligt te kezen! Sorry hoor! Ik moet nu echt gaan!