Van Hyder tot Toply, zaterdag 8sept. 2012.

8 september 2012 - Topley, Canada

Om 9.15 rijden we weg uit onze Grandvieuw Inn. In Stewart moeten we eerst tanken en kopen dan een broodje voor tussen de middag. Als we bij de bakker ook koffie hebben gescoord, komen we Liz tegen, de eigenaressen van Silverado , ons restaurantje van de afgelopen dagen. We raken aan de praat;over haar leven hier, het leven in Alaska, haar moeder is Nederlandse en al op haar 6e verhuisd met haar ouders naar Canada. Liz zou graag eens naar Nl komen om haar familie, neven en nichten te ontmoeten. Ze vertelt over hoe het is in Alaska tijdens de winter, hoe koud het is, hoe hoog de sneeuw ligt, hoe je afgesloten kan zijn van de buitenwereld, afijn van alles en nog wat. We hebben bijna een uur staan kletsen maar wat geeft het, we hebben vakantie en alle tijd! Wat een luxe toch! Het is bijna 10.30 als we wegrijden richting Hazelton, wat onze volgende bestemming zal zijn. Hier is nog een authentieke, Indian Village. We drinken onderweg koffie bij Terry's, tevens hèt adres voor al uw administratie en belastingaangiften! Dan is het nog een klein stukje tot Hazelton. We komen bij Ksan Indian Village , nadat we nog  3x een zwarte beer hebben gezien. We stoppen er al geen eens meer voor! We doen een "guided tour" in Ksan, die zeker de moeite waard is. Nu komen we ook in de gebouwen waar je anders niet in mag en dan mis je nog waarvoor je eigenlijk gekomen bent. Gj wilde als klein kind altijd indiaan worden, dus die is helemaal in z'n nopjes. Ikzelf weet er gewoon niet zoveel van maar des te leuker is de tour. Hier hebben we geen spijt van. Na de tour zetten we koers richting Vanderhoof, dat is te ver voor vandaag, maar we zien wel hoever we komen. De thermometer wijst ondertussen al 26 graden aan. We stoppen rond 19.00 in Toply, bij het Whispering Pines Motel. Ernaast ligt een grill restaurant en daarnaast nog een General store. Helaas is restaurant al gesloten als wij daar aankomen, maar, niet getreurd, we gaan gewoon kijken wat er bij de General Store te koop is. Op mijn vraag waar Downtown is, moeten ze lachen: dit ís Downtown! Een heel aardig vrouwtje helpt ons aan een magnetronmaaltijd en we hebben nog yoghurt ook dus, klaar! We drinken nog een koffie en doen nog een rondje Toply. Daarna gaan we onze supermaaltijd opwarmen en hebben de avond nog voor ons om gewoon lekker buiten te zitten en ons verhaal bij te werken. Morgen gaan we dan naar Vanderhoof , even daarboven ligt Fort St. James, een ford dat gesticht is door de pelsjagers. We willen dan overnachten in Barkerville, dat is een oude mijnwerkersstad, waar voor het eerst in Canada de goudkoorts is uitgebroken.

1. Hennie en Bert:
    9 september 2012
    GJ en Ria wat een belevenissen, geweldig. Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    We zijn erg benieuwd naar al die foto's.
    gr. Bert en Hennie