Jasper, de tramway. Do. 13 sept.

14 september 2012

Wij hebben als een blok geslapen en het is maar goed dat Gj toch een wekker heeft gezet om 9.00uur want we moeten voor 10.00ontbijten. Alles lekker op ons gemakje gedaan en rond elven gaan we richting Irja en Arjan. Vandaag gaan we samen de Jasper Tramway doen:een kabelbaan die ons in 9 min. Naar 2265mtr hoogte. Dan is het nog 1,5km lopen naar een soort plateau, vanwaar je een adembenemend uitzicht hebt op de weide omtrek.Het is inderdaad een belevenis en het uitzicht is met geen pen te beschrijven.Het weer is echt een kadootje, stralende zon, blauwe lucht, terwijl 2dagen geleden was het hier nog min10!!!(volgens de kabelbaanhostes) dan loop je hier niet voor je plezier volgens mij!  Het wandelpad omhoog was best stijl en vol met losse steentjes; voor Gj een hele toer om straks weer naar beneden te komen, omdat hij niet goed voelt of z'n rechtervoet goede ondergrond heeft! Maar, kanjer als hij is, hij stiefelt mooi verder, niets aan de hand! Mijn bikkel! We namen de bijna laatste kabelbaan naar beneden, er was zoveel te kijken:we zagen er Pika's een soort van marmot, zulke grappige beestjes, kleiner dan een cavia, eet als een eekhoorn, mooi rechtop, heel schattig om te zien. Als we weer beneden zijn, rijden we eerst naar Jasper-town voor een lekkere kop koffie. Hier is Jasper is het heel toeristisch , veel souvenirswinkeltjes en dat soort shit,maar op zijn tijd is dat best leuk. Na de koffie rijden we weer richting Lake Maligne wantdat is dè plaats om wild te zien. We hebben weer geluk:een grote elk, een mannetje, staat met 2vrouwtjes en een kalf mooi te grazen. Een eindje verder staat er nog een. Op de plek waar wij gisteravond de beer zagen, liep ie nu weer! We noemen hem Brian, want toevallig was net Brian Adams op de radio. Geen foto's gemaakt, gewoon lekker gekeken. Op de weg naar huis, tussen Jasper en Hinton zien wij nòg 3Elks, een vrouwtje met een kalf, die waren juist de weg overgestoken, en aan de andere kant staat papa Elk, eigenlijk leek hij een beetje in paniek, vrouw en kind aan de overkant, al die rare dingen ertussen, en hij aan deze kant! Het was al bijna donker;je moet er niet aan denken zo'n beest voor de auto te krijgen, want je kan nooit op tijd stoppen en dan is wel de auto totall los, of erger! Het is best een drukke weg, en ook die gigantische vrachtauto's, die stoppen echt niet, dat kùnnen ze geeneens. In Hinton verrassend lekker gegeten bij zo'n fastfood keten, D&Q(kennen wij helemaal niet). Hierna afscheid genomen van Irja en Arjan. Zaterdag vertrekken wij beiden Riching Lake Louise en Banff National Park, over de Icefields Parkway. Wie weet, komen wij elkaar nog weer tegen. Het is alweer na 22.00 als we thuis zijn. Nodig bijschrijven en Gj bekijkt overnachtingsmogelijkheden voor vanaf zaterdag. We boeken een naar het uitziet een hele leuke Inn in Canmore. De tijd vliegt voorbij, maar we vergeten niet te genieten hoor.

1. Gerda:
    16 september 2012
    Lieve mensen, Wat een geweldige reis beleven jullie!
    en wat een mooi verslag! Groetjes van Fam Vlottes