Yellowstone, I, do 20 sept.

21 september 2012 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

8.00 eruit en naar het ontbijt. Wàt een drukte zeg! De receptioniste zei gisteravond al dat het wel "crowdy" kon zijn en dat we het ontbijt ook rustig op onze kamer konden eten. Is lang zo leuk niet, want dan kan je geen mensen kijken.Gj was eerder klaar met aankleden, dus die is vast daar naartoe gegaan en toen ik kwam had hij een tafeltje. Ontbeten, en na de koffie naar het visitorscentre. Nuttige informatie gekregen en op naar het park. We zitten hier denk ik 500 mtr van de entree, dus dat is wel gunstig. We beginnen met een route richting noorden van het park. We komen langs de kleinste geiser; en nemen de riversidedrive. In het begin lijkt het heel druk, maar na een poosje vind je al die auto's niet meeer terug. Wàteen bijzondere natuur hier: die geiser-thermale gebieden: je moet echt op de aangegeven paden blijven anders wordt de grond letterlijk te heet onder je voeten. Prachtige kleuren in de watertjes eromheen, ze noemen hier alles "pot" mudpot, hotpot, meltingpot en zo zijn er nog meer. Het Norris Geyser Basin is indrukwekkend:je hoort het overal borrelen, alsof de waterkoeling overkookt.Op diverse plaatsen komen dikke stoompluimen uit de grond, al dan niet met kokend water (134graden!). We rijden door in noordelijke richting naar Mammoth Hot springs. Oh, het is overal even bijzonder en mooi. En dan dat wildlife:in het begin zagen we een kolossaal, zwart ding, eerst dachten wij:een dikke steen, tot ie begon te bewegen:een bison! Oftewel een Buffalo. Wàt een oerbeesten zijn dit zeg, als dit geen familie van de mammoet is! Over de hele dag zien wij er zoveel!ik denk wel 700 of misschien wel 1000. In het hele Yellowstone zouden ongeveer 3500 Buffalo's zitten. We zien ze solo, of in kuddes van wel 47(voor zover wij ze konden tellen).Staan wij ergens met ons volle verstand naar zo'n kudde te kijken, loopt er gewoon een wolf bij ons in de buurt! Hij komt tot op ongeveer 5meter afstand, tot Gj zei:kom als de bliksem in de auto, je weet het nooit! Over de hele dag hebben we 4wolven gezien, gewoon te gek! Terwijl, toen het tegen schemeren liep, kwamen er allemaal fotografen met de gekste uitrustingen zich installeren boven op een heuvel. Wij dachten: nu gaat het gebeuren! Niks dus. Dit was in Lamar-valley, die bekent staat om z'n wolven en grizzly's. Onze totale wildlife oogst van vandaag :700bizons, 26 pronghorns,(soortdeler met een gewei),16 elke, waarvan 1 mannetje, 4 wolven en een bold-eagle. Dit is echt fantastisch! Het lijkt wel of het iedere avond een kwartier eerder donker wordt! Om 19.45 zie je echt niets meer, wel jammer.om deze tijd zitten we nog in de Lamar Valley, in het noordoosten. Wij zitten bij de west-entree, dus we moeten het hele park nog door in het donker, en dat schiet niet op, want je bent constant bang dat er een dier de weg oversteekt. Het is toch zo'n 100 km,maar goed. Halverwege de terugweg zien wij een oudere man lopen langs de kant. We stoppen om te vragen of alles goed is. hij was een beer achterna gegaan, maar had toch angst gekregen, dus nu moest hij teruglopen naar z'n auto. We hebben hem een lift gegeven; hij kan wel aangevallen worden! Rond 21.15 terug in ons dorp. Heerlijk gegeten bij "Moose drool(?).heerlijke salade, daarna pasta met gegrilde kip en één of andere saus. 22.30waren we thuis. De dagen vliegen echt voorbij. Morgen gelukkig weer een dag!